Domowa siłownia

Zdrowy tryb życia, kondycja fizyczna oraz wysportowana sylwetka są w ostatnim czasie bardzo modne. Nie każdy ma jednak czas oraz chęci na regularne uczęszczanie do klubów fitness lub siłownię.

Świetnym rozwiązaniem jest zaaranżowanie własnej, domowej siłowni. Wbrew pozorom nie jest to nazbyt kosztowne przedsięwzięcie oraz nie zajmie to dużo czasu, a jedynym czynnikiem, który musi wystąpić są chęci do działania.

Od czego zacząć?

To, jak będzie wyglądać siłownia zależy od preferencji oraz od wolnej przestrzeni, którą można przeznaczyć na sprzęty do domowych ćwiczeń. Wcale nie potrzebne będą skomplikowane, kosztowne oraz zajmujące mnóstwo miejsca atlasy do ćwiczeń i inne skomplikowane urządzenia. Do zrobienia pierwszych kroków na siłowni wystarczą hantle, które są najbardziej uniwersalnym urządzeniem na siłowni, wprost idealne na początek przygody z ćwiczeniami siłowymi.

Jakie ćwiczenia można wykonywać z hantlami?

Hantle mają cały szereg zastosowań podczas ćwiczeń, tak więc wykorzystamy je do treningu każdej partii ciała. Mogą być wykorzystywane do ćwiczenia klatki piersiowej na leżąco, wyćwiczymy skutecznie biceps, triceps, można robić wykroki z hantlami i tym samym wykonywać trening nóg oraz ćwiczyć plecy. Należy przy tym pamiętać, że wszystkie ćwiczenia są wykonywane z obciążeniem, tak więc musimy zawsze zachować odpowiednią postawę, tak by nie narazić się na ryzyko wystąpienia kontuzji.

Rodzaje hantli

Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje hantli, wykorzystywane są w jednym celu, a wybór zależy od własnych preferencji oraz rodzaju ćwiczeń, które chcemy wykonywać:

  • hantle regulowane – są najbardziej popularne, składają się z gryfu, obciążenia oraz zacisku, można bez problemu dostosowywać wagę hantla do ćwiczenia
  • hantle fitness – niewielkie obciążenia do aktywnego uprawiania ćwiczeń fitness, najczęściej pokryte powłoką winylową, zabezpieczającą podłogę przed uszkodzeniem, są również wygodniejsze w uchwycie od hantli regulowanych
  • hantle stałe – nie mają możliwości regulowania ciężaru, więc jeżeli zdecydujemy się na ich zakup, to musimy dokładnie przemyśleć z jakim ciężarem będziemy chcieli ćwiczyć

Niezależnie od tego na jaki rodzaj hantli się zdecydujemy, to z całą pewnością będzie to początek pozytywnych zmian w naszym życiu. Poprawi się kondycja, sprawność fizyczna oraz siła, a uniwersalność ćwiczeń z pomocą hantelków sprawia, że są one bardzo dobrym rozwiązaniem zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet. Wybór jest bardzo duży, więc trzeba zastanowić się czego oczekujemy od produktu, w jakich warunkach będzie on stosowany, tak by nie zrazić się do ćwiczeń na samym początku.

>>>

Hantle do ćwiczeń – jakie kupić do domowej siłowni?

Chcesz rozwinąć mięśnie, ale nie masz możliwości chodzenia na siłownię? Jeśli ćwiczysz w domu, osiągniesz równie dobre rezultaty dzięki regularnym treningom. Wszystko, czego potrzebujesz to para prostych hantli.

Ten wszechstronny element wyposażenia sportowego jest odpowiedni zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet, nastolatków i osób starszych. Ćwiczenia z hantlami zmuszają do pracy ogromną liczbę mięśni, zwiększają siłę i poprawiają zręczność. Poniżej dowiesz się, jakie są rodzaje hantli, jak je dobrać oraz poznasz przykładowy program treningowy w domu.

Wybór hantli do ćwiczeń

Jeżeli zdecydowałeś się na hantle do uprawiania sportu, będziesz potrzebował zestawu wymiennych hantli do stopniowego zwiększania ciężaru. Najpopularniejsze wagi wahają się od 0,5 kg do 5 kg. Cięższe ciężary są rzadko używane.

Na każdy sprzęt wybierz co najmniej cztery ciężarki o tej samej wadze. Wtedy będziesz miał, na przykład, cztery dyski 0,5 kg, cztery dyski 1 kg i tak dalej. Dzięki temu będziesz mógł regulować ciężar hantli z dokładnością do pół kilograma podczas ćwiczenia.

Zwróć uwagę na to, jak łatwo jest używać hantli. Dobrym pomysłem jest wyposażenie ich w gumowe obrzeże, ponieważ istnieje mniejsze ryzyko, że krążek przypadkowo wyślizgnie się z palców. Poza tym gumowane łopatki są całkowicie bezpieczne dla podłogi.

Kolejnym punktem jest sposób trzymania ciężaru. Lepiej jest, gdy tarcza jest wkręcona w uchwyt pocisku, co redukuje do zera możliwość poślizgu. Poza tym hantle (do kupienia tutaj: https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Gryfy-i-obciazenia_Hantle-967.html) z odkręcanymi ciężarkami są wygodniejsze w użyciu niż hantle z talerzami mocowanymi za pomocą kołków.

Rodzaje hantli do ćwiczeń

Przyjrzyjmy się teraz hantlom. Dzielą się one na pręty proste i z zakrzywionym uchwytem. Te pierwsze nadają się do większości ćwiczeń z ciężarkami, a te drugie do prasy francuskiej.

Dobierz odpowiednią długość uchwytu. Zbyt krótki uchwyt uniemożliwia precyzyjne ustawienie ciężaru, po prostu nie da się nałożyć na takie hantle tylu talerzy, ile potrzeba do podniesienia. Hantle ze zbyt długim uchwytem ma jeszcze jedną wadę: jest niewygodny do wykonywania niektórych ćwiczeń. Wniosek, poszukaj złotego środka.

Jaka powinna być waga hantli?

Optymalna waga hantli zależy od płci, wieku i sprawności fizycznej. Dla kobiet ciężar startowy zaczyna się od 1-2 kg. Ciężary hantli polecane są dla mężczyzn, którzy wcześniej nie uprawiali sportu. Stopniowo zwiększaj ciężar do 10-15 kg i więcej.

Oddzielnie porozmawiajmy o wyborze hantli dla dziecka. Ćwiczenia z ciężkimi pociskami dozwolone są dopiero od 12-14 roku życia, ale nie oznacza to, że wcześniej hantle nie mogą być brane do ręki. Jest to możliwe, a nawet konieczne, o ile masa pocisku nie przekracza 1-2 kg.

 

>>>

Hantle do ćwiczeń – rodzaje i wykorzystanie sprzętu

Hantle (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Gryfy-i-obciazenia_Hantle-967.html) to niewielki, jednak bardzo skuteczny sprzęt do treningu siłowego, ogólnorozwojowego czy wytrzymałościowego. Dzięki swojej konstrukcji akcesoria te mogą być wykorzystywane zarówno na profesjonalnej siłowni, w klubie fitness, w szkołach czy w zaciszu własnego domu. Trening z tego rodzaju sprzętem jest prosty, a ćwiczenia powinny być dostosowane do możliwości i umiejętności sportowców. Jakie rodzaje hantli można wyróżnić. Jak wybrać odpowiedni produkt dla siebie?

Rodzaje i typy hantli

Choć potocznie nazywane hantle to akcesoria, które służą do wykonywania przede wszystkim treningu siłowego, mogą być także stosowane w innego typu aktywnościach. Dlatego też budowa sprzętu może się między sobą nieco różnić. Najbardziej znane i najczęściej stosowane rodzaje hantli to:

  • kettle,
  • gruszki, 
  • gumowe hantelki, 
  • ciężarki z zapięciem, itp.

Każdy z wymienionych akcesoriów najlepiej sprawdza się w dobranych dla siebie ćwiczeniach. Osoby, które korzystają ze sprzętu powinny dopasować wielkość, rodzaj oraz wagę produktu do własnych predyspozycji, jak również założonych celów treningowych. Jak wyglądają i czym charakteryzują się poszczególne ciężarki?

Cechy charakterystyczne sprzętu do ćwiczeń siłowych

Jednymi z najbardziej znanych i obecnie popularnych akcesoriów są kettle. W wielu miejscach potoczną nazwą mogą być również gruszki. Budowa tego rodzaju ciężarów pozwala chwytać je w obie ręce, wykonywać wymachy, wykroki i inne pozycje. Najczęściej sprzęt ten posiada wyprofilowaną rączkę, która wygodnie układa się w dłoni. Ćwiczenia z gruszkami są nieco inne od tych z typowymi hantlami. Przesunięty środek ciężkości wymusza niecodzienną pracę ramion, dlatego też odważniki te stosowane są zarówno w treningu siłowym, jak i wytrzymałościowym.

Ćwiczenia z hantlami w postaci niewielkich, gumowych bądź metalowych odważników pozwalają popracować nad rzeźbą ramion, ich wysmukleniem czy ujędrnieniem. Najczęściej wykorzystywane przez kobiety w ćwiczeniach fitness. Akcesoria są niewielkie, a ich ciężar można dobrać do predyspozycji i potrzeb sportowca. Waga tego rodzaju akcesoriów rozpoczyna się już od 0,5 kg, a kończy na kilku kilogramach.

Ciężarki z zapięciem to kolejna kategoria akcesoriów do treningu siłowo – wytrzymałościowego. Dzięki specjalnej konstrukcji możliwe jest ich przymocowanie do kostek, nadgarstków czy okolicy pasa. Chodzenie, bieganie czy uprawianie joggingu z ich wykorzystaniem wzmacnia mięśnie, poprawia ogólną sprawność oraz wytrzymałość.

Warto pamiętać, że wybór ciężarków do ćwiczenia jest bardzo ważny. Podczas zakupu sprzętu warto zwrócić uwagę na materiał i jakość wykonania. Wagę hantli dopasować do własnych potrzeb i predyspozycji. Same ćwiczenia dopasować do umiejętności, możliwości, stanu zdrowia czy ustalonego celu treningowego.

 

 

>>>